Sponsor

Turen går til Goslar, en perle i Harzen

Det var blevet efterår 2015, og både min kone og jeg trængte til at komme lidt væk fra dagligdagens tummerum. Skønne Goslar er hovedbyen i det nordlige Harzen og min skønne viv havde i lang tid “tigget” om ikke nok jeg ville med på en weekendtur til Harzen og denne gang kunne jeg ikke lige komme op med en undskyldning. Så nu var det altså ud i bilen og afsted; Turen går til Goslar.

Turen er kun godt 400 km fra grænsen, så den er jo ikke afskrækkende i sig selv. Men jeg indrømmer gerne, at jeg ikke havde de store forventninger. For mig var Harzen et sted for gamle kvinder med lilla hår og mænd med skallede isser, blød hat, stok og en cigarstump i mundvigen.

Vi havde booket et hotel hjemmefra, Hotel Harzlodge. Dette hotel havde vi hørt, skulle være lidt specielt, og specielt det var det. Det er lidt svært at beskrive Hotel Harzlodge, men det er én eller anden finurlig blanding af kulisser, en lille by i byen og selvfølgelig, et hotel.

Hotellet består, ud over restaurant, reception o.s.v., af en del bygninger med hver sit unikke “tema”, og hver bygning er malet/dekoreret forskelligt. Selve hotelgaden er bygget op så man føler man går i én eller anden form for kullise, hvad man egentlig også gør.

Prisen var billig og hotellet er da heller ikke noget luksus sted, men både værelser og senge var pæne og rene, og der var en fantastisk afslappet stemning i hele området, også nede på den store terrasse hvor vi kunne sidde og spise, få en kop kaffe, eller en kold Tysk Weissbier.

Turen går til Goslar - Hotel Harzlodge

Goslar bycentrum

Vi ankom til hotellet omkring kl. 18.00 og der var et fantastisk sensommer vejr, så da vi havde checket ind, gik vi ad en dejlig natursti, de cirka halvanden km ned til byen. Den by som jeg altså ikke troede kunne byde på noget som helst, men hvad gør man ikke for at gøre sin kone glad?

Jeg indrømmer det; Straks vi tog de første skridt ind i selve Goslar by, blev jeg grebet af den fantastiske hyggestemning. Synet af de smukke bindingsværkshuse og den skønne stemning er nærmest ubeskrivelig. Nu begyndte denne weekend lige pludselig at tegne sig langt bedre end jeg overhovedet havde kunnet forestille mig.

Når man går ned til byen, oppe fra Hotel Harzlodge, kommer man direkte ind i den gamle bydel og her kom vi til at gå rundt i flere timer, mens vi bare lod os imponere. Restauranter er der også nok af, så det var let at finde nogle dejlige steder, både da vi ville spise til aften, og senere, da vi 'bare' skulle have et par øl og noget kaffe.

På det historiske rådhus, er den gamle rådssal Huldigungssaal særligt spændende. Huldigungssaal er dækket med malerier på lofter og vægge. Kejserfigurer vogtede før over møderne i rådhuset. Man skal også opleve det populære klokkespil ”Kaiserringhaus” med figurer som danser i ring. 'Forestillingen' spiller hver dag kl. 9, 12, 15 og 18 og fortæller historier om byens minedrift.

Da vi efter en skøn by-tur, kom tilbage til hotellet og gik op gennem “hotelgaden”, var lysene blevet tændt og der sad en del mennesker på terrassen og nød hinanden, lidt øl og stemningen. Igen lod vi os “drage”, så det blev lidt sent inden vi fandt hjem på vores hotelværelse, men vi var glade for at vi var taget afsted og glædede os allerede meget til hvad næste dag ville bringe os.

Turen går til Goslar - Goslar bycentrum

Dag nummer to: Vi stod op til en dejlig morgen, frisk og (næsten) veludhvilet og et dejligt solskin. Ned til restauranten for at få vores morgen complet, som i øvrigt var ganske udmærket. Ikke overdådig, men bestemt udmærket. Mens vi spiste, sad vi og snakkede om hvad vi kunne tænke os af få dagen til at gå med. Vi blev enige om at starte bilen og bare køre lidt tilfældigt rundt i området. Det skulle vise sig, at der ikke er langt mellem seværdighederne i Harzen, uanset om det er miner, natur, hyggelige spisesteder, kultur eller oplevelser man er på udkig efter.

Dæmningen Okerstausee

Første stop blev gjort ved dæmningen Okerstausee, et fantastisk “view” og en spændende lokation. Okerstausee er en kæmpe dæmning som er 75 m høj, 260 m lang og som kan opdæmme op til 47 millioner kubikmeter vand i okersøen. På dæmningen har man elproduktion og indirekte anvendes vandet også til drikkevand.

Alene i området omkring dæmningen, fik vi utroligt mange smukke natur oplevelser og nedenstående får du et par tilfældige billeder fra dette område af Harzen. Til dagligt er jeg chauffør og de længste gå-turer jeg tager, er vel fra min fordør, og op til bilen, (overdrivelse fremme forståelsen). Derfor var jeg faktisk meget overrasket, da vi om aftenen kunne se på vores telefoner, at vi havde vandret mere end 20 kilometer på én dag, og ved du hvad? Vi havde nydt hvert et skridt. Det fortæller måske lidt om den fantastiske natur i Harzen?

Turen går til Goslar - Dæmningen Okerstausee

Bad Harzburg er et besøg værd i sig selv

Efter vores besøg i området omkring dæmningen og rundt i naturen, startede vi bilen og kørte ned til Bad Harzburg, som er en superskøn by og som byder på mange oplevelser indenfor et ganske lille område. Lad mig f.eks. nævne klatrebanen Skyrope og Baumwipfelpfad Harz. Men vores mål var den mageløse Burgberg Slotsruin, på toppen af et meget meget smukt bjerg. Turen op foregik med svævebanen “Burgberg-Seilbahn” og når først man træder ud oppe på toppen, ´bjergtages` man straks af dette sted. Det føles nærmest som at træde direkte ind i et Robin Hood eventyr. Udsigten er mageløs!

Turen går til Goslar - Burgberg Slotsruin

Rammelsberg minerne

Tæt på Goslar, kun et par kilometer uden for byen, finder du den super spændende Rammelsberg mine, som bestemt også er et besøg værd. Der er massevis af miner i Harzen og de fleste er åbne for besøgende, men Rammelsberg-minen er den største og man regner med at der har været minedrift i over 3000 år. Du kan frit vælge mellem flere forskellige (guidede) ruter, bla. en hvor man går rundt dernede under jordens overflade, og en hvor man kører ind med et minetog.

Vi besøgte minerne tidligt på formiddagen, på dagen hvor vi skulle vende hjem til Danmark. Det var en utrolig spændende oplevelse og vores guide fortalte meget levende om minedriften og ikke mindst, fik man et stærkt indtryk af de kummerlige forhold minearbejderne levede under. Mange minearbejdere har gennem tiden mistet livet i denne mine.

Turen går til Goslar - Rammelsberg minerne

Se også disse links som henviser til andre artikler, POI og fotoalbums vedr. Harzen.

GEM ATTRAKTIONERNE PÅ DIN SMARTPHONE MED GOOGLE MAPS

1. Klik knappen for at åbne POI kortet.
2. I Google Maps skal du klikke på ‘FØLG’.
3. Herefter er den pågældende POI gemt i Google Maps, under punktet ‘Dine Steder’ / ‘Gemt’.

Skulle du senere ønske at fjerne POI’en igen, skal du blot vælge den pågældende POI under ‘Dine Steder’ / ‘Gemt’, og her klikke på ‘Fjern`.
Turen går til Goslar
Har du endnu ikke været i Goslar? Så lad være med at begå samme fejl som mig, nemlig at udskyde det. Gør noget ved det; Der er ikke særlig langt, det koster ikke en verdenskrig og jeg er sikker på at du ikke vil fortryde det. Din kæreste vil sikkert elske dig for at invitere ham eller hende med på en weekendtur til Harzen ;- ) Vi er ihvertfald ikke i tvivl om, at vi vil komme tilbage en anden gang, eller to...
ATTRAKTIONER95%
RESTAURANTER90%
PRISNIVAU85%
TILGÆNGELIGHED (FRA JYLLAND)100%
93%Samlet Score
Brugernes bedømmelse: (2 Votes)